یک لاهیجانی

اینجا وبلاگ یک لاهیجانی است. من یک مسلمان ایرانی ام. من فرزند میرزا هستم؛ افتخار می‌کنم در هوایی نفس می‌کشم که روزی، روزگاری میرزا در آن تنفس کرده است. بله؛ به گیلک بودنم افتخار میکنم. میرزا بخش اعظم هویت اسلامی گیلان است. او کمال یک گیله مرد است. میرزا یک لاهیجانی نبود، اما یک لاهیجانی باید که گیله مرد باشد. .:. در اینجا برای لاهیجان، برای گیلان و برای ایران اسلامی می نویسم.

این شعر هم تقدیم به همه گیله مردان!
نویسنده : یحیی گیلانی - ساعت ٦:٤۳ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٧ فروردین ۱۳٩٢
 

 

تومون لیگه جوره گیتن  /   چلارَ دوشه سَر نَن       

پاچه شلوار و بالازدن /  پارو روی دوش گذاشتن

پابرنده چَل دَکتن  /    سه چارته زَکه نون دَن

با پای برهنه وارد گل شدن /   سه چهارتا بچه رو سرپرستی کردن

این و اونه قرض هَگیتن  /     ده شِهی پول کار نَکَن

از این و اون قرض گرفتن  /     ده شاهی کار نکردن

گیله مرد نُوم ویتن   /     بَندوم خو نوم سر زَن

برداشتن نام گیله مرد و به انتهای نام خود اضافه کردن

ایجور که زندگی نِه  /  خدارو بندگی نِه

زندگی که اینگونه نیست /  بندگی خدا اینگونه نیست

گیله مرد دست و پا واقشنگ پیل بکنی /  روخونه زنگ اُوهَ کارِجی تیل بُکنی

دست و پای گیله مرد باید تاول بزند  /  آب صاف رودخانه باید توسط او گل آلود شود

آخَ ته چی سر بکاره بشی سبزی بِهینی  /    تُو وَ هَر چن ما به سر بازارا رنگه ندینی

این چه کاریه که بروی سبزی بخری  /    تو باید هرچندماه به چند ماه به بازار بروی        

تو که زور بازویو زیمین داری   /     چرا بامول اَیی تی دست نکری

تو که قدرت و زمین داری /   چرا بهانه میآوری و با دست خود نمیکاری

اگه سیرو پیاز و پامودوره پول ندی    /      ایزیلی جانَ تیشه کرمعلی زحمت بدی

اگه برای سیر و پیاز و گوجه پول نپردازی /   ای کرمعلی اگر کمی به جانت زحمت بدهی

گیله مرد دست و پا واقشنگ پیل بکنی   /     روخونه زنگ اوه کارجی تیل بکنی

دست و پای گیله مرد باید تاول بزند  /   آب صاف رودخانه باید توسط او گل آلود شود

 

 امیدواریم سال پربرکتی برای همه کشاورزان عزیز باشد.

 


 
 
نگاهی به عملکرد امام جمعه فعلی لاهیجان حجت الاسلام صرفی پور
نویسنده : یحیی گیلانی - ساعت ٥:٠٥ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٧ فروردین ۱۳٩٢
 

 

چند ماهی از آمدن حجت الاسلام صرفی پور به شهرستان لاهیجان می گذرد، شاید برخی معتقد باشند فعلاً برای بررسی و قضاوت در مورد  عملکرد ایشان زود باشد، اما مطالبی هست که بهتر می بینم بیان شود تا شاید شاهد برخی از مشکلات احتمالی در آینده نباشیم.

درابتدا با آقای صرفی پور بیشتر آشنا می شویم؛ سایت آقای صرفی پور ایشان را اینگونه معرفی کرده است:

«در سال 60 وارد حوزه علمیه قم (مدرسه کرمانیها) شد. اگر چه قبل از ورود رسمی به حوزه نزد پدرش تا لمعه تحصیل نمود . بعد از دوران مقدمات رسمی وارد دروس فقه و اصول شده و نزد آقایان آیت الله اشتهاردی، اعتمادی، ستوده سطح را تمام نمود. دروس خارج را از دروس آیات عظام مکارم، تبریزی و فاضل بهره برد. تاکنون در حوزه های علمیه شهرستانهای اندیمشک، اسدآباد، مینودشت و صحنه وپلدختردروس حوزه را تا لمعه و اصول و رسائل و مکاسب تدریس نموده است. همچنین مسائل اخلاقی و اعتقادی و تاریخی و سیره ائمه را در این شهر ها برای گروه های مختلف مردم تبیین نموده است. ودر دانشگاه آزاد نیز تدریس داشته اند.تاکنون 27 جلد کتاب تالیف نموده و بیش از 50 جلد کتاب اماده نشر می باشد. وتقریبا بیست مقاله آماده عرضه دارند همچنین بیش از سیصد جلسه رادیویی در رادیو لرستان از ایشان به عنوان کارشناس دینی برنامه های معارف اسلامی ضبط و پخش و یا برای پخش منظور شده است.»

آقای صرفی پور 48 ساله و متولد قم هستند و دارای تالیفاتی درقالب 41 عنوان کتاب می باشند.

الف) نکات مثبت:

1. حضور فیزیکی ایشان در مساجد محلات مختلف لاهیجان و بررسی میدانی فعالیت های مساجد و کانون های فرهنگی

2. حساسیت مسئولانه نسبت به پیگیری ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی شهرستان

3. تاکید بر تحرک جدی تر در حوزه علمیه شهرستان از نظر جذب و آموزش(متاسفانه حوزه علمیه شهرستان در حد و اندازه لاهیجان از نظر علمی و نیروی انسانی قرار ندارد هر چند با حضور حجت الاسلام نائبی وضعیت بهتری یافت اما متاسفانه هنور وضعیت خوشایندی ندارد).

4. مواضع صریح و روشن در مقابل فتنه گران و اپوزسیون داخلی و خارجی( با نگاه به عملکرد ایشان در امام جمعه ای یکی از شهرستانهای استان لرستان.)

5. پیشرو بودن و میدانی عمل کردن در برنامه های مذهبی و فرهنگی (برپایی نماز جماعت در حاشیه استخر و ...)

6. موضع صریح و شفاف در مورد وضعیت حجاب و عفاف در شهرستان و پیگیری برای کنترل بیشتر ادارات دولتی و اصناف جهت رعایت موازین شرعی عفاف و حجاب در جامعه.

 

ب) نکات منفی:

  1. عدم آشنایی کافی نسبت به بافت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اخلاقی مردم شهرستان لاهیجان
  2. عدم شناخت مناسب از جریانات و اشخاص تاثیر گذار در لاهیجان
  3. عدم شناخت خواص و چهره های قرآنی، مذهبی و ... لاهیجان
  4. عدم تجربه کافی برای قبول مسئولیت امام جمعه ای شهرستانی شاخص و پرحاشیه مثل لاهیجان
  5. تصمیم گیری های عجولانه و بدون بررسی مثلاً ماجرای برگه های توزیع شده توسط دفتر ایشان با موضوع خمس و...
  6. استفاده از برخی عبارات و کلمات نامناسب  و دون شان امام جمعه در برخی از سخنرانی ها
  7. عدم ارتباط گرم و صمیمانه با بدنه مردم و مسئولین شهرستان (البته با توجه به حضور کوتاه مدت شاید انتظار عجولانه ای باشد)
  8. عدم توانایی در سخنوری همانند دو امام جمعه پیشین لاهیجان مخصوصاً حجت الاسلام رنجبر (هر چند آقای رنجبر در مواضع سیاسی مخصوصاً فتنه 88 عملکرد ضعیفی داشت و نسبت به جبران این اشتباه هم اقدام قابل قبولی انجام نداد اما همگان نسبت به بار علمی خطبه های ایشان و توانایی بیان و سخنوری وی اذعان دارند .)

 

ج) مشکلات پیش روی ایشان:

  1. غیربومی بودن: هر چند اصل در انتخاب افراد صلاحیتهای مکتبی و علمی است اما متاسفانه بومی بودن خواه نا خواه موثر است مخصوصاً در لاهیجان که فضای کار به دلیل حساسیت بالای مردم در جزئیات امور برای بومی ها سخت است. چه برسد به غیر بومی.
  2. فقدان جایگاه و شهرت: با توجه به نام و آوازه شهرستان لاهیجان انتظار داشتند فرد شناخته شده تر و کارنامه دار تری معرفی گردد.
  3. شهرت و وجهه علمی امام جمعه های قبلی: شاید یکی از بدشانسی های آقای صرفی پور حضور در منبری است که قبل از ایشان سالهای سال در اختیار آیت ا... قربانی که همکنون نماینده ولی فقیه در استان هستند و آقای رنجبر که کارنامه خوبی در این ده سال داشته اند و موجب شدند که نماز جمعه هم اژ نظر کمی به واسطه حضور گسترده مردم و هم از نظر کیفی با توجه به غنای علمی و گیرایی خطبه ها پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشد. حال با مقایسه شهرت و جلوه ی امام جمعه های قبلی انتظار مردم بالاتر رفته است.
  4. حضور جریانهای متضاد در شهرستان: با توجه به اختلاف نظرهای علاقه مندان و مریدان شهید کریمی و نیروهای متاثر از ایت ا... قربانی و همچنین طرفداران اقای ندیمی و ... ؛ مدیریت این طیف از دسته ها که دارای افکار و اندیشه های مغایر و سلایق مختلف فکری هستند کار دشواری است.
  5. تنوع گرایشات مختلف فکری فرهنگی سیاسی در لاهیجان: لاهیجان در تاریخ معاصر شاهد گروه های فکری و سیاسی معاند نظام از جمله وابستگان به رژیم پهلوی، گروهکهای چپ مارکسیستی، چریکهای فدائی خلق، سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و فرقه های هر چند محدود تصوف به واسطه آرامگاه شیخ زاهد و همچنین حضور جریانات مذهبی با سلایق مختلف بوده که نسبت به دیگر شهرستانهای استان گیلان وضعیت پیچیده تری دارد.

 

خلاصه کلام:

انتقادهای مطرح شده در بالا به قصد تخریب ایشان نیست بلکه مسائلی است که در بسیاری از موارد قابل حل است. و این را نیز باید در نظر گرفت که عموماً انسانها دارای نقاط ضعف و قوت اند و همه خوبی ها و همه بدی ها منحصراً در یک نفر جمع نمیشود. و نفرات قبلی نیز که در این جایگاه قرار داشتند هم دارای نقاط ضعف و قوت بوده اند. ما نه تعداد کم شمار حضور مردم در نماز جمعه های آیت ا... قربانی یادمان می رود نه تالیفات گرانقدر ایشان را و نه ما مواضع سیاسی اشتباه حجت الاسلام رنجبر را فراموش کرده ایم و نه خطبه های بلیغ و غنای علمی ایشان را. به هرحال آرزوی موفقیت برای همه این عزیزان در راستای خدمت به اسلام و مردم داریم.